Κυριακή, Ιανουαρίου 07, 2007

Το Υπόγειο και η Πλατεία

Σας γράφω από ένα δανεικό laptop. Το στερητικό σύνδρομο απαιτούσε τη μεθαδόνη του. Δεν άντεξα πάνω από δέκα μέρες χωρίς internet και τον δανείστηκα από ένα φίλο. Περιμένω εναγωνίως να μου βάλουν DSL, ενώ το προϋπάρχον modem παραμένει νεκρό και άθαφτο. Τι ύβρις...

Πολλοί ορισμοί έχουν γραφτεί για το bloging. Επιτρέψτε μου να σας μεταφέρω την άποψη του Ντοστογιέφσκη. Τι έγινε λέει, πως είπατε; Όταν ζούσε ο κορυφαίος ρώσος συγγραφέας δεν υπήρχε internet; Και τότε τι εννοούσε ο ποιητής με την παρακάτω φράση (ελαφρώς παραφρασμένη):
«Όταν έχεις κάνει κάτι που τρώει τα σωθικά σου, μία είναι η λύτρωση. Να πας στην κεντρική πλατεία της πόλης σου, Κυριακή πρωί, όταν όλοι κάνουν την βόλτα τους εκεί. Να πέσεις στα τέσσερα, να φιλήσεις το χώμα και να φωνάξεις εκείνο που καίει την ψυχή σου, τόσο δυνατά που να σε ακούσουν όλοι. Κι έπειτα να σκύψεις, να φιλήσεις πάλι το χώμα και να σηκωθείς, να φύγεις σαν κύριος… »

Για όσους δεν το ξέρουν, ο Ντοστογιέφσκη έχει χαρακτηριστεί ως προ-ψυχολογίας ψυχολόγος. Πως λεν οι χριστιανοί για τον Πλάτωνα, προ Χριστού Χριστιανός. Κάτι τέτοιο…Αυτό κάνουμε κι εμείς εδώ, φίλοι μου. Η Blogosfaira πλημμυρίζει από αλήθεια και εξομολογήσεις, εξορκισμούς δαιμονίων κι ανέμελα χαμόγελα. Η blogosfaira είναι η Κυριακάτικη πλατεία που περιέγραψε ο Ντοστογιέφσκη. Φυσικά υπάρχουν και κάποιοι άλλοι. Στην πλατεία δεν ήρθαν όλοι για να φιλήσουν το χώμα. Πάντως είναι όλοι ευπρόσδεκτοί στο χάος και στην αναρχία. Γιατί εκεί οι κανόνες ανατρέπονται και ο τελευταίος έρχεται πρώτος. Με αυτό το τελευταίο, το χριστιανικό, είμαι σίγουρος ότι θα έσκασε το χειλάκι του Ντοστογιέφσκη που αυτή την ώρα παίζει πλακωτό με τον Άγιο Πέτρο…

Κλείνοντας κάπως διαστροφικά, θα αντιγράψω την πρώτη γραμμή από τη Νουβέλα του Ντοστογιέφσκη «Το υπόγειο», που όταν την είχα διαβάσει για πρώτη φορά με είχε συγκλονίσει:
«Είμαι άρρωστος άνθρωπος… Είμαι κακός άνθρωπος… Άνθρωπος αποκρουστικός…»

19 σχόλια:

  1. Άντε, να σου κάνω ποδαρικό 4άκις(ως Αλεπού 4 πόδια δεν έχω;).
    Καλή χρονιά, ό, τι επιθυμείς, καλή ανάρρωση στο κομπιουτεροσύστημα και να γράφεις πάντα έτσι ωραία όπως το σημερινό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είδες όμως ο Ντοστογιέφσκι, μια επιμονή σε αυτό το "άνθρωπος" βρε παιδί μου!!!! Και ευτυχώς που δεν φιλάνε όλοι τα χώματα στις πλατείες, γιατί με τόση λάσπη που θα δημιουργούνταν, σε κάποιον θα έπρεπε να την πετάξουμε για να την ξεφορτωθούμε (χμ... μήπως....). Ζήτω η εντροπία!
    ;-D

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. den mporw na to eleg3w... opote diabazw/blepw/akouw/murizw/aggizw kati... mou dhmiourgountai apories... mou dhmiourgountai apories genikotera akoma k otan den kanw kati apo ta parapanw... genika eimai gemati apories.... auto to post mou dhmiourgise thn parakatw:

    aporia tis berenikis No 299999999999999999999999991
    "...eimai an8rwpos? :S"

    an eixa efhmerida/periodiko/leksiko auto to post 8a dhmosieuotan ws o orismos tou blogging...

    makia
    *****

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μου άρεσε πολύ η αντιμετώπιση σαν Κυριακάτικη πλατεία! Είναι όμως η πλατεία μας πραγματικά "ανοιχτή" για όλους; Νομίζω πως αναπαράγει τα προβλήματα της κοινωνίας και πολλές φορές υπερθεματίζει πάνω σ' αυτά.
    Απορία... Υπάρχει ουζερί ή ταβέρνα στην πλατεία μας, γιατί σηκώνει μεζέ και κρασάκι μια τέτοια συζήτηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Έκλεισε όμως το καφενείο της πλατείας μας..:(
    Δες και το ποστ του Thas
    vitamo.blogspot.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ αλεπού
    Σε ευχάριστω αλεπού, επίσης... Πρόσεχε όπως βγαίνεις δεξιά έχω βάλει μια παγίδα για κροκοδειλάνθρωπους...

    @ sophia
    Στεγνά φιλιά, λοιπόν, απαγορεύονται τα γλωσσόφιλα...

    @ bereniki
    Γιατρέ μου τι είναι αυτά που λες. Εσύ είσαι αστρικό ταξίδι...

    @sigmund
    Είναι η πλατεία της "πόλης" μας.

    Εγώ πάντως είμαι σκέτο καφενείο...

    @blogaki
    To έμαθα, το έμαθα, μαλακία έγινε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εξάρτηση λέει; Να κόβεις φλέβες με πλαστικό μαχαιράκι, τόσο ζόρι το βιώνω εγώ! ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αυτό το "Υπόγειο" το μισώ κάθε φορά που το διαβάζω... Γιατί κάθε φορά βρίσκω άλλη μία αλήθεια που σπάει κόκκαλα! Καλή Χρονιά είπα αγαπητέ Vita Mi? Δε σου είπα! Καλή Χρονιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. γλυκέ μου barouak, όταν έγω άρχισα να γράφω στο blog μου, ορκιζόμουν ότι κανείς, μα κανείς και ποτέ, μα ποτέ δεν πρόκειται να διαβάσει τις βλακείες μου.

    ...Κι όμως, απέκτησα ΦΙΛΟΥΣ! Φίλους που ίσως να μη δω ποτέ από κοντά, κι αυτό είναι η μαγεία του blog!

    να'σαι καλά, φίλε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος6:44 μ.μ.

    Λατρεύω Ντοστογιέφσκι :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @ Bereniki…. ;)

    @ renata
    Μονάχα που αυτό το μαραφέτι τρέχει σαν κονσερβοκούτι και είναι σαν να κόβεις φλέβες με κονσέρβα…

    @ grorgia
    Δίκιο έχεις. Πολύ καιρό έχω να το διαβάσω αλλά μου την είχε δώσει κατακέφαλα. Καλή χρονιά, καλή μου, καλή χρονιά...

    @ anima rana
    Είναι μια άλλου είδους επικοινωνία που πηγάζει απ τις δύσκολες μέρες μας. Είναι μια διέξοδο για όλους εμάς που θέλουμε να ‘μαστε περισσότερο ανθρώπινοι…
    Να σαι καλά φίλε βατραχάκο…

    @ σεξ πυρ
    Η μοναδική διδακτορική διατριβή που χω διαβάσει είναι για τον Ντοστογιέφσκη. Έχω κι εγώ το κολληματάκι μου…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος12:50 π.μ.

    καλή χρονιά και καλές συνδέσεις...

    δεν μπορώ να φανταστώ τη ζωή μου χωρίς να γράφω, οπότε καταλαβαίνω εσένα και κατά προέκταση και τον Ντοστογιέφσκι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αγαπας το γραψιμο και μπορω να καταλαβω πως νιωθεις, ομως κανε υπομονη θα περασει οπως τοσα αλλα στραβα που μας τυχαινουν!!
    Ευχες για ο,τι καλυτερο αυτη την χρονια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Όσο κι αν μου φαίνεται ότι εκείνος έκανε το έγκλημα που έγραψε κι ότι εμείς τιμωρούμαστε που τον διαβάζουμε, θα αναζητήσω το βιβλιαράκι. Είμαι σίγουρη, όμως, ότι ο D. είναι μόνο για χειμώνα. Η πλατεία είναι όλο το χρόνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @ Αλεξάνδρα
    Εγώ πάντως Αλεξάνδρα μου, αν γινόταν να ζω όσα γράφω, θα το έχεζα το γράψιμο….

    @ annamaria
    Ευχές για τo Καλυτερότερο και βάλε…

    @ Attalanti
    Ίσως έχεις δίκιο. Ο D. Κυκλοφορέί μόνο τους χειμώνες και τα καλοκαίρια πέφτει σε χειμερία νάρκη μέσα στις ψυχές μας, στις δικές μας σπηλιές…

    @θεριό ανήμερο
    Ολ δε μανεϊ μόνο; Ο τύπος είχε τρελό κόλλημα με την ρουλέτα…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Poly lytrwtiko post , twra eimaste apokroustikoi me tampelaki :)
    Ti allo exei pei o Ntostogiefski , apo mikros ton fovamai

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. @ kelcious33
    οτι είναι κοματακι αρρωστημένο το μυαλουδάκι του είναι... αλλά αυτό δεν είναι άξιο λατρείας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή