Σκηνη 13:
H μαριονέτα υπηρέτης του Φάουστ έχει πάρει το βιβλίο με τα ξόρκια του αφεντικού του και κάνει καψόνια στη μαριονέτα-διαβολάκο, που υπηρετεί το Μενιστοφέλη.
«Φύγε τώρα!», κράζει ο υπηρέτης του Φάουστ.
Η μαριονέτα-διαβολάκος βγαίνει απ τη σκηνή του κουκλοθέατρου, μπαίνει σε ένα διάδρομο, φορά ανθρώπινη κάπα, καπέλο, μεταμφιέζεται κανονικά και βγαίνει έξω στον δρόμο παρέα με τους αληθινούς ανθρώπους!
«Έλα πίσω!», κράζει τότε η μαριονέτα-υπηρέτης.
Ο διαβολάκος ξαναμπαίνει στο διάδρομο, πετά τα ρούχα και εισέρχεται στη σκηνή του κοκλουθεάτρου, όταν προς μεγάλη του έκπληξη ακούει τον επίδοξο μάγο να λέει:
«Φύγε τώρα!»
Ξανά στο διάδρομο, ντύσιμο, ξανά στο δρόμο, «Έλα πίσω!», ξανά στο διάδρομο, ξανά στη σκηνή «Φύγε τώρα!» κτλ…
Η σκηνή επαναλαμβάνεται μέχρις ότου η μαριονέτα-διαβολάκος γονατίσει εξαντλημένη μπρος τον υπηρέτη και λέει:
«Παραδίνομαι!»
Ήταν μια σκηνή από την ταινία «Φάουστ», του τρισμέγιστου Τσέχου σουρεαλιστή Σβανκμάγερ, του οποίου το αφιέρωμα που έγινε στο Φεστιβάλ Κιν. Θεσσαλονίκης πρόκειται να προβληθεί και στην Αθήνα. ( Mikrokosmos filmcenter, Λ. Συγγρού 106, Φιξ τηλ: 210-9215305, 7-12 Δεκεμβρίου)
Δυο πράγματα έχω μονάχα να προσθέσω ακόμα για το μεγάλο δημιουργό.
Α-Η έκθεση εικαστικών έργων εκείνου και της γυναίκας του στη Θεσσαλονίκη, γίνεται σε ένα παλιό τζαμί! Εκτός των άλλων συμβόλων που στόλιζαν τον πρώην ναό, ξεχώρισα και το άστρο του Δαβίδ οπότε έμεινα μαλάκας! Προχώρησα λοιπόν στα τέσσερα κι αφού ρώτησα το φύλακα, τον άκουσα να μου λέει:
«Πρόκειται για τζαμί που έχτισαν εκμουσουλμανισμένοι Εβραίοι!»
Άκουσα καλά; Ναι, ναι καλά άκουσες Barouk εκμουσουλμανισμένοι Εβραίοι! Απόλυτα συμβατό το μέρος, με τον σουεράλ Σβανκμάγερ...
Β-Ο Σβανκμαγερ έγραψε κάποτε ένα δεκάλογο. Δεν τον παραθέτω γιατί βαριέμαι την αντιγραφή. Θα αναφέρω μόνο εκείνο που έγραψε κάτω απ το δεκάλογο.
«Το ότι έγραψα αυτόν το Δεκάλογο δεν σημαίνει απαραίτητα ότι πρέπει συνειδητά να τον ακολουθήσω… Στην πραγματικότητα κάθε κανόνας υπάρχει για να παραβιάζεται(χωρίς να παρακάμπτεται). Υπάρχει όμως ένας κανόνας, ο οποίος αν παραβιαστεί, θα είναι ολέθριο για τον καλλιτέχνη:
Μην επιτρέψετε ποτέ στην καλλιτεχνική σας δουλειά, να υπηρετήσει οτιδήποτε άλλο εκτός από την ελευθερία!»
ΥΠΟΚΛΙΝΟΜΑΙ!!
Και την αλήθεια μεσιέ.. και την αλήθεια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορείς να σκεφτείς τι έχω στο μυαλό μου σχετικά με τον Mikrokosmo filmcenter;
Ρε συ... μου είχες αφήσει σχόλιο σ' ένα μου post ότι κάτι μου ετοιμάζεις. Τι θα γίνει; Θα περιμένω πολύ ακόμα;
ΑπάντησηΔιαγραφή:p
Auto peri eleftherias poly to fxaristithika dioti aferese me mia monokontilia ton titlo tou kallitexnh apo to 90% ton "kallitexnon" mas. H kyria Lamprou akoma ton krataei diladi (ton titlo) giati ypiretei ena allo eidos eleftherias, auto pu su epitrepei na les ke na kaneis oti thes noumenou oti den yparxoun thimata (kyriolektika diladi ke oxi metaforika, kathoti ap'auta yparxoun polla).
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι μπορεί μέσα από την τέχνη να βρείτε την ελευθερία -έτσι;
ΑπάντησηΔιαγραφή@ candyblue
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναφορικά με το θέμα αλήθεια έχει γράψει ένα πεντάλογο ο Μπρέχτ.
Υποκλίνομαι και σ αυτόν!!
ΥΓ. Στάνταρ αυτό που σκέφτεσαι…
@ nosyparker
Τι να κάνω βρε συ; Και να ήθελα να γράψω για εκείνη τη βραδιά, το post σου ήταν τόσο δυνατό, που δεν περισσεύει χώρος για οτιδήποτε άλλο. Γράφω λοιπόν για τα υπόλοιπα της Θεσσαλονίκης…
@ mhxeιrotera
Ελευθερία και αλήθεια, όπως είπε και η Candyblue. Ας είμαστε αυθεντικοί, ειλικρινείς με τον εαυτό μας και τους άλλους! Όσο για το 90% των καλλιτεχνών μας, που λες κι εσύ… τι να πω; Ας κάνει ο καθένας ότι γουστάρει…
@ the motorcycle boy
Λες εσύ τώρα… Μακάρι να ήταν τόσο εύκολο αλλά νομίζω ότι η τέχνη είναι απλά μια εναλλακτική επικοινωνιακή φόρμα, που ανήκει σε όλους… Σίγουρα μας βοηθά να εκφραστούμε καλύτερα, αν μας ελευθερώνει κιόλας δεν ξέρω… Πολύ θα το θελα αλλά δεν νομίζω…
Ένα χεράκι βοηθείας πάντως το βάζει σίγουρα…
εγω κραταω την τελευταια παραγραφο με τα λογια του Σβαν... (παλι χρειαστηκε να το πω και δεν το θυμηθηκα, καταρραμενο αλτσχαιμερ!)
ΑπάντησηΔιαγραφήκαλημερα και καλη εβδομαδα!
@ tamara de lempicka
ΑπάντησηΔιαγραφήΧάραξε το όνομα του με τα αγκάθια μιας τριανταφυλλιάς στην παλάμη σου. Χειρο-γραφεία αλλά ξυλογραφία...