Δευτέρα, Νοεμβρίου 26, 2007

Οι Παρατηρήσεις του Μπουκόφσκι για τη Μουσική

Στο βιβλίο του Τσαρλς Μπουκόφκσι, Να Περιφέρεσαι στην Τρέλα, εκδόσεις Ηλέκτρα, μεταξύ των άλλων υπάρχει κι ένα κείμενο αφιερωμένο στη μουσική. Το παραθέτω:

«Πέρασα χιλιάδες νύχτες ακούγοντας συμφωνική μουσική. Αμφιβάλω αν υπάρχουν πολλοί άντρες στην ηλικία μου που να έχουν ακούσει τόση κλασική μουσική όσο εγώ –ακόμα κι αυτοί που είναι του σιναφιού. Δεν είμαι μουσικολόγος αλλά έχω να κάνω μερικές παρατηρήσεις:

1.οι ίδιες πενήντα ή εξήντα κλασικές συνθέσεις παίζονται ξανά και ξανά.
2.έχει γραφτεί κι άλλη σπουδαία μουσική που την αγνοούμε με δική μας ευθύνη.
3. το δεύτερο μέρος των περισσοτέρων συμφωνιών ωφελεί μόνο όσους πάσχουν από αϋπνία.
4.η μουσική δωματίου έχει κάθε δικαίωμα να είναι ενεργητική και ψυχαγωγική.
5.ελάχιστοι συνθέτες ξέρουν πώς να τελειώνουν τις συμφωνίες τους αλλά τα περισσότερα εναρκτήρια μέρη, όπως τα ειδύλλια, διατηρούν κάποια γοητεία.
6.προτιμώ ένα μαέστρο που επιβάλει τη δική του ερμηνεία από τον παραδοσιακό που ακολουθεί τυφλά τις επιταγές του συνθέτη.
7.βέβαια υπάρχουν πάντα μαέστροι με τόση εγωπάθεια και τόση «ερμηνεία» που εξαφανίζουν το συνθέτη.
8.η μουσική μοιάζει πολύ με το γαμήσι, αλλά μερικοί συνθέτες δεν μπορούν να έρθουν σε οργασμό κι άλλοι το παρακάνουν, εξαντλώντας τον εαυτό τους και τους ακροατές.
9.το χιούμορ απουσιάζει από τις περισσότερες αναγνωρισμένες μουσικές συνθέσεις.
10.είναι πολύ δύσκολο να παίξεις άσχημα Μπαχ επειδή έκανε ελάχιστα πνευματικά σφάλματα
11.όλες σχεδόν οι συμφωνίες και οι όπερες θα μπορούσαν να είναι συντομότερες.
12.ένα μεγάλο μέρος της σύγχρονης μουσικής γράφεται στο ασφαλές καταφύγιο ενός πανεπιστήμιου. ένας συνθέτης πρέπει ωστόσο να ζήσει τη ζωή στην ωμή της κατάσταση για να μπορέσει να γράψει καλά.
13.η μουσική είναι η πιο παθιασμένη μορφή τέχνης, μακάρι να ήμουν μουσικός ή συνθέτης
14.ελάχιστοι συγγραφείς ξέρουν πώς να τελειώνουν ένα ποίημα σαν αυτό
15. αλλά εγώ ξέρω.»


Vita Mi: Φίλε Τσαρλς, σου αφιερώνω ένα απ’ τα αγαπημένα μου κομμάτια. Με χαρά θα ακούσω τις παρατηρήσεις σου πάνω σ’ αυτό. Λοιπόν;…

17 σχόλια:

  1. Ανώνυμος10:20 π.μ.

    Νομίζω πως θα καραγούσταρε ο χένρυ ν ακουσει το donor organ που έβαλες αν και πάλι θα χε κατι να πει και γι αυτό. Τώρα βέβαια δεν εξηγεί τι έκανε παράλληλα όλες αυτές τις χιλιάδες ώρες που άκουγε συμφωνική μουσική αλλά σε μια τέτοια ερώτηση θα μας έλεγε να πάμε στο διάολο ενώ στο τέλος θα βρισκόμασταν όλοι μαζί ευτυχισμένοι μέσα στην απόλυτη παρακμή κάποιου άγνωστου συνοικιακού μπαρ να συζητάμε για το πραγματικά αγαπημένο του θέμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εκείνη τη γκόμενα του Τσινάσκι την κλασίκή ρε συ, που δερνόντουσαν, Λύντια δέν την έλεγαν???
    Ήταν το είδωλό μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Θα συμφωνήσω με τον κύριο...
    (και με σένα)

    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σε όλα του μεγάλος αυτός ο τύπος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ deuced
    Πάντως πέρα απ την πλάκα θα χε φοβερή φάση μια φανταστική βόλτα με τον Μπουκόφσκι στην νυχτερινή Αθήνα. Σε μέρη που θα έρεε άφθονο αλκοόλ και τα κορίτσια θα είναι πρόστυχα σαν λεσβίες πορνοστάρ β κατηγόριας…

    @patsiouri
    Δεν ξέρω βρε συ patsiouraki αλλά βγάζω τρελά γούστα να πλακώνομαι με κορίτσια. Είσαι για ένα στους τρεις γύρους;…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ balidor
    Εμένα με ξάφνιασε το γεγονός ότι ένας σαν και του λόγου άκουγε συμφωνική μουσική. Μου φάινεται τελείως σουρεαλιστικό που την μποέμικη ζωή του συνόδευε πάντα ένα βιολί….

    @μαύρος γάτος
    Μεγάλος γιατί ήταν χύμα και αληθινός!
    Respect!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ok meta to postarisma autou tou kommatiou mporw na sou kanw dwrean psyxanalisi as8enoudi.. all time agapimeno, to apokthsa prosfata k den exw stamathsei na to akouw... kai latrevw to organ.. gia ton megalo suggrafea den exw na pw kati ka8oti den exw diabasei tpt diko tou akoma, alla de mou fainetai periergo to oti akouge symfwnies.. omws auto tha to analysw alli fora..
    buenas noches mi amigo
    *****

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ bereniki
    Πω πω χαθήκαμε γιατρούλη μου κι έχω υποτροπιάσει. Τον κρατάω από δω, τον κρατάω από κει, τον σπρώχνω να φύγει μακριά αλλά δεν γίνεται τίποτα. Αυτός ο άλλος θέλει να πάρει τη θέση μου, μέσα μου…

    Όσο για τον Μπουκο ότι και να δοκιμάσεις να διαβάσεις, θα μπεις σε ένα νέο κόσμο με πολλούς μιμητές...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Έχω αναφέρει πόσα κιλά είμαι?????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @patsiouri
    Γουστάρω!
    Tο Σούμο είναι το αγαπημένο μου άθλημα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αν ήσουν απλλώς μια πολύ χοντρή γάτα νομίζω ωπς θα μπορούσαμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αν ήσουν απλλώς μια πολύ χοντρή γάτα νομίζω ωπς θα μπορούσαμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @ patisouri
    Αλήθεια, έχω αναφερθεί ποτέ στην ικανότητά μου στις μεταμορφώσεις;…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ότι μεταφράζει η Σώτη με κεντρίζει δεν ξερω γιατί, χωρίς κανένα ιδιαίτερο λόγο..Καλώς σε βρήκα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @ roadartist
    Εμένα δεν είναι η αδυναμία μου αλλά έχει κάνει πολύ καλή μετάφραση!
    Καλώς ήρθες…

    ΑπάντησηΔιαγραφή